acceptedPage 1Page 1clockclosePage 1facebookPage 1Page 1linkedinPage 1Page 1searchsearchtwitterPage 1must-bg

Ny bok om Colin Archer-skøyten 'Wyvern'

Historien om lystfartøyet samlet mellom to permer

NY BOK OM COLIN ARCHER-YACTEN «WYVERN»

Torsdag 28. november klokken 18.00 lanseres boken Blott til lyst – Colin Archer-yachten «Wyvern» på Stavanger maritime museum. Boken er skrevet av Espen Reiss Mathiesen og forteller historien til lystfartøyet «Wyvern» gjennom planlegging, bygging og sjøsetting i 1887, og fram til i dag som seilende museumsfartøy.

Palmesus og azurblått hav
I boken tas du med tilbake til slutten av 1800-tallet, får presentert godseier og rentenist Fredrik Croft, og hvordan han skaffet midler til å bestille et lystfartøy av dette kaliberet, samt avdekkes interessante diskusjoner mellom den kjente konstruktøren Colin Archer og båtbyggeren Thor Martin Jensen. I den urolige mellomkrigstiden ble fartøyet solgt og fikk etter hvert flere eiere. Spionasje- og smuglerhistorier fulgte i fartøyets kjølvann, det ble gjort ombygginger og båten gjennomførte mange seilaser. Ekteparet Carr overtok fartøyet i 1947 og seilte kontinuerlig i 24 år over alle hav. Deres historie egger til drømmer om palmesus og blått hav så langt du ser.

Gave med betingelse
Så følger år med forskjellige eiere før fartøyet blir liggende til salgs på Ibiza, gammelt og slitt. Der starter også fortellingen om hvordan «Wyvern» kom til Stavanger. Entusiaster i Stavanger fikk i stand kjøp av fartøyet, frakt til Tananger og ikke minst restaurering. Alt finansiert av oljeindustrien. Da HKH Kronprins Harald overleverte «Wyvern» til Stavanger sjøfartsmuseum i 1984 var betingelsen for gaven at fartøyet skulle seiles og tas vare på som et flytende kulturminne. Denne betingelsen har vært godt ivaretatt i alle år siden, gjennom et frivillig mannskap som drifter og vedlikeholder fartøyet.

Frivillig mannskap
Fartøyets mange seilaser i «Tall Ships Races» der ungdommer under 25 år deltar, samt det dramatiske forliset, og årsaken til forliset, i Østersjøen i 2013 omtales selvfølgelig. Den varme mottakelsen da «Island Constructor» endelig kunne sette «Wyvern» på sjøen i Vågen i Stavanger til stor applaus fra mange frammøtte er med. Også restaureringen i Danmark, der det frivillige mannskapet spilte en viktig rolle, beskrives i boken. I følge forfatter Espen Reiss Mathiesen er historien om «Wyvern» langt mer enn fortellingen om en båt.
- Jeg vet at andre byer har store flotte seilskuter, men det er bare Stavanger som har en ekte og nesten helt original lystbåt konstruert av Colin Archer. En båt som vekker beundring i alle havner. Vår maritime historie forteller mye om slitet på havet, om sild og fisk, storm og regn. Men Norge har en stolt lystbåttradisjon med konstruktører og regattaseilere i verdens-toppen. En historie som er langt mindre tatt vare på og løftet fram. «Wyvern» er et ektefødt resultat av arbeidet for bedre og sikrere båter, konkurranseseilas og norsk industrihistorie, sier Mathiesen.