Utstilling

Det sanselige 1700-tallet

26. nov. 2016 - 03. sep. 2017

Utstillingen i museets andre etasje er en oppdagelsesreise i hvordan 1700-tallet i Norge så ut, smakte, luktet, hørtes ut og føltes. Utgangspunktet for utstillingen er prosjektet Historiske toll- og skipsanløpslister. Prosjektet gjør varelister og skipsanløpslister fra norske tollprotokoller tilgjengelig for publikum og forskere. Listene viser hvilke varer og skip som gikk ut og inn av de norske havnene. Slik gir de også et innblikk i hva folk holdt på med, hvilke varer de kunne kjøpe i butikken, samt hvilke land og steder de hadde et aktivt forhold til. Listene gir rett og slett et godt bilde av hvordan 1700-tallet kunne oppleves gjennom sansene. Utstillingen er produsert av prosjektet Historiske toll- og skipsanløpslister og viser gjenstander fra samlingene ved Stavanger maritime museum, Stavanger museum avdeling kulturhistorie og naturhistorie, samt Vindafjordmuseet, Haugalandmuseene AS.