Utstilling

Geir Egil Bergjord

Tur-retur STAVANGER

12. nov. 2020 - 15. aug. 2021

Tur-retur STAVANGER er en videoinstallasjon basert på opptak av flere hundre ferjeanløp i det nå nedlagte sambandet Stavanger–Tau. Anløpene er filmet fra smau og husvære ved innseilingen til Stavanger.

Etter at riksveg 13 Ryfast ble åpnet 30. desember 2019, sluses trafikken gjennom verdens lengste undersjøiske tunnel. Bilferjene som i 80 år var et tydelig innslag i Stavangers bybilde er blitt historie. Tur-retur STAVANGER fanger i et visuelt språk noe av det som har gått tapt.

Prosjektet vises som en flerkanals videoinstallasjon tilpasset utstillingslokalet i Stavanger maritime museum. Avspilt i loop projiseres filmene i stort format i det mørklagte lokalet – som en altomsluttende opplevelse der ferjene «bryter inn» i de projiserte bildeflatene.

«Filmene vises sammen i en installasjon som omslutter betrakteren i en nær og fortettet opplevelse. De store formatene, fra gulv til tak, forsterker ferjenes fysiske dimensjoner og lar oss komme tett på motivet. Filmene er klippet slik at de øker ferjenes hyppighet. Skjermene overlapper hverandre, og betrakteren inviteres til å bevege seg rundt i rommet, velge sine egne synsvinkler og skape samlesninger mellom de ulike filmene.»
- Helga Nyman, kurator ved Stavanger kunstmuseum.

“ et fortettet poetisk bilde på Bergjords prosjekt: å gjøre hverdagen vår synlig på nye måter. Han gjør det i en utstilling som er høyst severdig. ”
- Trond Borgen i Stavanger Aftenblad 23.11.2020.

Geir Egil Bergjord (1964) er billedkunstner bosatt i Stavanger. Han arbeider med kamerabaserte uttrykk i form av utstillinger, bøker, film, og kunst i offentlig rom. Bergjord fotograferer på «location» og arbeider for å oppnå visuelt komplekse bildeflater, ofte med en uventet sammenstilling av miljø og trivialiteter. Arbeidene hans er stilt ut i blant annet Haugar Vestfold kunstmuseum, Lillehammer kunstmuseum og Drammens Museum, og de er innkjøpt av KODE, Stavanger kunstmuseum og Kulturrådet. Flere av Bergjords fotobøker er gitt ut på hans eget forlag, Gilka, og i 2018 lanserte han kunstprosjektet Gilka QTLY, i form av et magasin med nasjonal distribusjon i Narvesen.

Utstillingen er støttet av Regionale prosjektmidler for visuell kunst, Stavanger kommune, Rogaland fylkeskommune og Kulturrådet.